Що таке акорд?

Що таке акорд?
05. 05.

2013, неділя
Аккорд це кілька звуків, узятих на інструменті одночасно або перебором, арпеджіо, секвенцій більшість з них складається з трьох, максимум, п’яти нот. Можна просто брязнути по струнах і вважати отриманий звук акордом. Але гармонії в цьому звуці буде мало.

Гармонія це краса звуку.

І щоб акорд був красивим, він повинен складатися з милозвучних інтервалів. Один з цих інтервалів ми вже знаємо. Це октава. Два звуку взятих одночасно через півтон
мала секунда (м2) звучить різким дисонансом. Звуки, взяті одночасно через тон
велика секунда (б2) звучить вже трохи приємніше, але теж напружено.

Першим з милозвучних (консонансних) інтервалів з’являється
мала терція (м3), що складається з двох звуків, узятих одночасно через 1, 5 тони.
Ще краще звучить
велика терція (б3) зі звуків через 2 тони.

Якщо взяти в будь-якому з диатонических ладів тільки непарні ступені, то виходять милозвучні акорди, звані
функціональними септакорд, які складаються зі звуків з інтервалами
м3 або б3 між ними. Викинувши з третього стовпця
для кожного з ладів всі парні ступені, отримаємо відносний склад цих акордів. Кожен з них має свою назву і позначення після тоніки у джазовій системі запису акордів. Зіставимо все перераховане в таблиці 4. Таблиця 4. Якщо ми ще раз поглянемо на, то зрозуміємо, що на кожному з наступних ступенів будь-якого ладу утворюватиметься тонічний септакорд лада з відповідною цьому ступені тоникой.

Наприклад, для натурального мажору це буде Maj7, m7, m7, Maj7, x7, m7, m7b5. Таким чином, будь-який лад можна обіграти функціональними акордами ступенів. Для кращого розуміння я записав файли в програмі Guitar Pro 5, що демонструють отримувані функціональні акордові гами від тоніки C для всіх ладів.

У я побудував акорди, розміщуючи їх ноти послідовно від нижніх струн до верхніх по зростанню тони.
Наприклад, для Cmaj7 в першому рядку табулатури: 1-й ступінь C3 на 5-й струні, 3-й ступінь E2 на 4-й струні, 5-й ступінь G0 на 3-ей струні, 7-й ступінь B0 на 2 — ї струні (цифри у нот лади). Як видно, при такому способі угруповання ступенів лише зовсiм небагато акордів мають зручні аплікатури, а деякі взяти взагалі неможливо. Акорди в таких формах грають тільки клавишники їм, гадам, зручно. А як же бути бідним гітаристам?

Але гітарюгі хитрий народ. Вони придумали, як обійти це обмеження. По-перше, було відмічено, що пропуск 5-го ступеня слабо впливає на характер гармонії акорду.
Тому її часто пропускають, замінюючи верхній тоникой через октаву. Але частіше використовують інший спосіб називається він звернення ступенів вгору.

Він полягає в перенесенні ступенів на октаву вище, що дозволяє грати їх на верхніх струнах.
Запис акорду при цьому залишається колишньою. І взагалі, гітаристи вважають, що звернення ступенів, тобто октавний перенесення, акорд і його функцію не змінює (що, по-моєму, не зовсім вірно). Що ж дає таке перенесення?

Він дозволяє грати щаблі акорду на більш близьких до тоніки ладах і струнах, що робить аплікатури септаккордов компактними. Вся система функціональних септаккордов при цьому зводиться в кілька рухомих акордових форм.

Зрушуючи ці акордові патерни з використанням прийому барре уздовж грифа і стежачи за положенням терції, ми можемо обіграти ними практично будь-яку мелодію! Обов’язково запам’ятайте 5 основних форм для функціональних Септ maj7, m7, x7 і m7b5. Система на західний манер називається
CAGED chord system. Абревіатура CAGED складена з буквених позначень тонічних нот цих форм, зіграних у відкритій позиції на грифі (з відкритими струнами у складі).
Один і той же акорд у цій системі можна зіграти п’ятьма різними способами в різних позиціях на грифі! При цьому ми отримуємо доступ до великої кількості акордів без використання додаткових довідників (
7нот x 4септа x 5форм = 140 акордів! ). CAGED це не просто абревіатура, але також і мнемонічна запис послідовності розташування форм уздовж грифа: C-форма, на 3 лада вище A-форма і т. д. Перед C-формою можна зіграти також акорд в D-формі, ще раніше в E -формі і т. д. Рухливі акордові форми функціональних септаккордов в системі CAGED наведені на малюнку 3.
Малюнок 3 Рухливі (CAGED) акордові форми функціональних септаккордов Як розминка, можете самостійно проаналізувати розташування ступенів у цих акордових формах і визначити звернені або пропущені щаблі.

Наприклад, в C-формі акорду x7 пропущена 5-й ступінь і додана верхня тоніка; в A-формі акорду x7 звернена вгору третю сходинку і додана 5-я через октаву і т. д. Y.

Що таке акорд?

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!




Добавить комментарий