Що таке фабула?

Що таке фабула?
терміни, по-різному використовуються для позначення подієвого ряду літературних творів. До теперішнього часу під фабулою розуміють відтворені у творі події, які з’єднані тимчасової послідовністю і логічної, причинно-наслідковим зв’язком. Сюжет це художньо побудоване розподіл подій (Б.

В. Томашевський), сукупність сюжетних
мотивів, даних в тій послідовності і з тим ступенем повноти, яка необхідна для реалізації авторського задуму. Інакше кажучи, фабула являє собою подієвий кістяк твору, якийсь конспект, в якому одна подія закономірно випливає з іншого і не може бути пропущено без порушення загальної логіки.

Сюжет же є формою втілення фабули; він організовує фабульний матеріал, часом примхливо варіюючи і видозмінюючи його: розповідь про події може супроводжуватися порушенням хронологічній послідовності, прискоренням або уповільненням темпу розповіді, умовчаннями або, навпаки, художньої конкретизацією і детальною розробкою окремих, найбільш важливих з точки зору автора моментів. Так, наприклад, побудований сюжет Героя нашого часу, де про смерть героя повідомляється ближче до початку роману, в Передмові до Журналу Печоріна, різні епізоди його життя подані з порушенням хронології, а про багатьох життєвих обставинах або нічого не говориться, або повідомляється побіжно (у Зокрема, практично нічого не сказано про те, що робив Печорін після від’їзду з Тамані і перед прибуттям до П’ятигорська: тільки по нечисленних натяків, відновлюючи життєву логіку, можна зрозуміти, що він брав участь у бойових діях проти горців, під час яких і мав можливість добре дізнатися Грушницкого).
Для початкової стадії розвитку літератури відмінність сюжету і фабули не дуже характерним; сюжет постає як засіб реалізації фабули, оскільки в основному акцент робився на зовнішньому дії і цікавості розповіді, а герої були цікаві, по суті, тільки своїми вчинками і випробуваннями, тим, що з ними трапилося. (Втім, вже в Одіссеї хронологія порушена і про головні пригоди героя розповідається ретроспективно.) У літературі Нового часу і особливо в епоху
реалізму значення фабули, що дає багатий матеріал для хитросплетеної
інтриги, різко падає: інтерес переноситься на внутрішнє життя персонажів і рішення автором тих чи інших філософських, морально-психологічних і соціальних проблем. У літературній свідомості утверджується думка, що художній твір тим краще, чим більше присвячено внутрішньої і менше зовнішнього життя, що сюжет повинен бути нов, а фабула може бути відсутнім (А.

П.
Чехов). Зовнішня подійність грає третьорядну роль, зводиться до мінімуму, дозволяючи авторові зосередитися на самоаналізі, поглибленому осягненні характерів і точному відтворенні реалій навколишньої дійсності. У зв’язку з цим багато письменників будували сюжети своїх творів на нарочито простих фабулах, нехтуючи
перипетіями і приділяючи основну увагу вільним мотивами, що не відносяться безпосередньо до ходу подій описам, виразним подробицям зовнішності, пейзажу або інтер’єру, діалогам і монологів (у тому числі і внутрішнім), міркуванням на релігійні, морально-філософські або літературні теми.

Серед різноманіття сюжетів прийнято виділяти три основні різновиди: концентричні, що розгортаються навколо одного конфлікту і підлеглі причинно-наслідковим відносинам (Ревізор Н. В. Гоголя, Маскарад М. Ю. Лермонтова, Злочин і кара Ф.
 М. Достоєвського, Розпач В. В. Набокова), хронікальні з переважанням тимчасової співвіднесеності між подіями (трилогія Дитинство, Отроцтво, Юність Л. Н. Толстого, Історія одного міста М. Є.
Салтикова-Щедріна, У пошуках втраченого часу М.
 
Пруста) і багатолінійні, в яких паралельно розгортається кілька подієвих ліній, час від часу перетинаються один з одним (Війна і мир, і Анна Кареніна Л. Н. Толстого, Три сестри А. П. Чехова, Тихий Дон М. А. Шолохова, Майстер і Маргарита М А. Булгакова).

Що таке фабула?

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!




Добавить комментарий